Woensdag 15 mei

16 mei 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Goedemorgen vrienden.  Vandaag moesten wij er vroeg uit. Hebben een druk programma vandaag. Om 7.00 uur zijn wij vertrokken naar een klein Baticatelier. Wat een kleurrijk geheel. En wat is dat arbeidsintensief, al die handelingen met was insmeren , verven , weer met was insmeren dit proces herhaalt zich net zolang totdat het schilderij klaar is. Ik heb zelf ook een stukje van dit proces mogen proberen., best nog moeilijk , je hebt er zeker een vaste hand voor nodig, en dat heb ik niet echt, als ik 12 personen om mij heen heb die je ook nog op de vingers kijken.  Nadat iedereen ook nog had rondgekeken, zijn wij verder gegaan naar de Borobordur. 3 kwartier in de bus en dan te weten dat je nog steeds in de stad bent, yogyakarta is ook een inmens grote stad. En dan, dan verschijnt opeens de Borobodur voor je neus op,  zo mooi en zo groot, echt geweldig. Dan voel je, je echt klein. En dan te weten dat ze alles met mensenkracht hebben opgebouwd, en dat bij de laatste grote aardbevingen in 2006 veel is beschadigd en vernield. Gelukkig staat het nu op de Unesco werelderfgoed lijst, hopelijk krijgen ze genoeg geld om het allemaal te restaureren. Na 2 uur in de felle zon te hebben rondgelopen, zijn wij met de bus naar ons restaurantje gereden. Om tijd te besparen hebben wij eerst het eten besteld en toen bij de buren, zilversmit, naar binnen gehobbelt. Ook mooi om te zien hoe dat proces werkt, en hoe arbeidsintensief het is. Hup, weer terug naar de buren om te eten. Na het eten zijn wij dwars door yogyakarta gereden, 2.5 uur duurde de rit om bij de Pramadan te komen. Heerlijk effevkunnen dommelen in de bus. Bij de Pramadan  hebben wij 1.5 uur de tijd om  rond te lopen met een gids. Ook de Pramadan is erg getroffen door de laatste aardbeving in 2006. Hier zag je nog meer schade. Ook de Pramadan staat op de lijst van Unesco.  Dus nu maar hopen deat de regering het geld ook gied besteed en dat de tempels weer gied  gerestaureerd worden.  Om 18.15 uur zijn wij weer richting ons hotel gereden. Na een half uurtjje kwamen wij aan bij ons hotel. Nu lekker douchen en een hap eten. Wij hebben besloten om dat in ons hotel te doen, hebben geen van allen nog puf om op pad te gaan. En om de tijd van wachten op ons eten te doden hebben wij heerlijk nog een kaartje gelegd met ons clubje van 7en.  Weltrusten. Morgen een vrije dag. Heerlijk effe rustig aan een dagje. Hebben afgesproken om eventueel  met de Rikja op pad te gaan. Zien wel .

1. Jan Hagenbeek:
    16 mei 2019
    Mooi verslag om de lezen , alleen van je shopping en creditcard avonturen lees ik weinig 😂😂